Magični svjetovi Aldemara Ibrahimovića

0
0

Piše: Božidar Proročić književnik i publicista

Malo je stvaroca na Crnogorskoj likovnoj sceni, koji su poput Aldemara Ibrahimovića utkali sebe u najljepše boje likovnog planetarijuma, Crne Gore svrstavajući sebe u redu najznačajnih savremenih slikara. Njhegova lična plementiost, jaka intelektualna i stvarlačka crta svrstavaju ga u sami vrh ne samo Crnogorskih već i svjetskih slikara velikana i doajena koju su ponikli na ovim gorštačkim prostorima. Aldemar Ibrahimović je uvršten u plejadu eminentih umjetnika Crne Gore, kao i Dado Đurić, Vojo Stanić, Uroš Tošković, Branko Filipović – Filo, Drago Đurović, Risto Stijović, Nikola Gvozdenović, Pavle Pejović, Dimitrije Popović, Anka Burdić, Dragan Karadžić i Cvetko Leinović. Ovaj izuzetni likovni umjetnik, stvaraoc, humanista, pedagog ostao je dosljedan i vjeran svom rodnom kraju kao i izuzetan broj književnika, publicista, i slikara koji su dali sebe kako Rožajama tako i Crnoj Gori i njenoj multikulturi.

Aldemar Ibrahimović rođen je 1962. godine u Rožajama. Akademiju likovnih umjetnosti završio je u Sarajevu 1986. godine, a postdiplomske studije na Cetinju 2013. Član je ULUCG i SULU. Od 2011. godine angažovan je kao gostujući profesor na Državnom univerzitetu u Novom Pazaru. Izlagao je na brojnim samostalnim izložbama u zemlji i inostranstvu. Dobitnik je više prestižnih nagrada iz oblasti umjetnosti. Zbog svog izuzetnog doprinosa umjetnosti član je umjetničkog odbora CANU.

Magični svjetovi Aldemara Ibrahimovića istkani iz njegove kičice predstavljaju, jedan savršen univerzum, kolorita, boja živopisnih junaka na njegovim platnima koji uvjek kroz svoj vapaj i ,,munkovski krik” kao u slici (,,U prolazu” ulje na platnu 2012) traže davno izgubljene svjetove vremena i prostora u kom su odrasli. Njihova nespojivost sa ,,novim svijetom” i njihova traganja koje nose i kose bezvremnosti bola. Podsjećaju na figure na šahovskoj tabli razbačane očekujući novi potez ili novi put koji će ih odvesti netragom van zamišljenih prostora na kosmički planetarijum. Slika (,,Brige” ulje na platnu 2019) predstavlja jedan od najvećih umjetničkih dometa majke kao simbola rađanja novog života i odgajanja koja u svom naručju drži potomstvo. Njen pogled uprt ka nepoznatim daljinama, mučnina teškog života koje se odslikava na njenom licu, i prolaznici, sapatnici koji traže svoj put uz fascinantan izbor kolorita i boja koje se prepliću magijom autorove kičice, prozori sa kojih dočekujemo i ispraćamo novo vrijeme i stare zablude vješto ukonponovani da daju jaku umjetničku dimenziju ,,vječitih pogleda ka nebu i daljinama. ” Rožaje je mitsko utočište u kome se sklanjaju ljudi da bi izbjegli strahove, progone, ratove, nadanja. Sa druge strane, starro Rožaje je Ibrahimoviću likovna inspiracija koja u sebi nosi niz skrivenih izazova. O tome jasno i autentično svjedoči slika (,,Čaršija” ulje na platnu 2019) čiju blistavu inspiraciju starim Rožajama autorovog djetinjstva i Ganića kule onog dijela Rožaja koje nažalost ostaje samo u sjećanjima njegovog djetinjstva i časnih insana koji su ,,nestali” nosi snažnu sentimentalnu poruku posle koje zaiskri suza u oku.

Magični svjetovi Aldemara Ibrahimovića nisu samo odraz stvarnosti koju autor ali i vješto oko posmatrača vidi oko sebe, to je odraz unutrašnje sublimacije za koju ne postoje ograničenja prostora, i vremena jaka lična refleksija je sloboda kretanja duha kroz ezoterijske prostore do konačne personifikacije magičnog neba sa kojim slikar pravi spoj (odsjaj) koji se manifestuje njegovim rodnim krajiom podno Hajle.
Priroda kao i ambijetalna arhitektura je uvjek prisutna kao inspiracija i nadahnuće, (Pregaocu Bog daje mahove) kao grandiozni pejzaž njegovog mikrokosmosa i metafizičke veličine kojom smo okruženi i koja predstavlja savršenstvo. Slikarstvo Aldemara Ibrahimovića možemo klasifikovati kao poseban pravac u umjetnosti koji odskače iz okvira stereotipa i često prisutne bezidejne plastičnost. Njegove slike imaju sopstvenu autentični priču (dušu) koja počinje da se otkriva kada se sa njima napravi prava vanvremenska komunikacija, neke su jednostavno skup impresija i bogstvo dragulja sopstvenog kraja i (raja) u kom je Aldemar Ibrahimović izvukao najbolje elemente na zvjezdanim stazama magičnih kompilacija.

(,,Nostalgija” ulje na platnu 2018) predstavlja jednu od najupečatljivih slika Aldemara Ibrahimovića. Ova slika prikazuje cjelokupni životni ali i stvaralački put autora koji je tražeći ono dobro u insanima pronašao puteve koji su odavno nestali. Emigracija, prelazak iz ,,starog” u ,,novi svijet” pun neizvjesnosti, brige za sopstveni (Bošnjački narod) koji se kroz vjekove nalazio na trnovitim putevima stradanja, nestajanja, opstanka, ekonomskih migracija sa svim običajima koji su ih vezivali kroz vjekove. Rožaje i Crna Gora kao vječiti svetionik u mnogim teškim vremenima, boje koje se prepliću od zlatno žute do tamnih nijansi u kojima svijetle nijanse i jaki kolorit nadjačavaju tamu i mrak. Odabrani simboli i motivi u likovnoj intarziji refleksija ličnih tonova. Aldemarove slike dodiruju i zagonetnim inspiracijama pobjeđujući apokalipsu zvjezdanog, kosmičkog prostora a dajući mu pun integritet savremenosti.

U slikarstvu Aldemara Ibrahimovića dominira korenspodnecija, prostora, vremena i ljudi od njegove najranije mladosti. Nesebično zaljubljen u svijet koji stvara svaki dan oko sebe, sa dubokom vjerom prema i u ljudima sve je istkao u svijet magičnih boja. Raskošna ljepota, dinamika ljudi ,,igra” sa platnima sve predstavljeno ,,jezikom” njegove raskošne kičice koja bilježi svaki treptaj odsjaja njegove duše. Kada ,,doživimo” magične svjetove Aldemara Ibrahimovića čini nam se kao da njegove slike nemaju ram, već da se autentična prića živopisnih slika nastavlja daleko van njegovog ateljea. Bajkovita priča snoviđenja u kojima insani čine suštinu su opčinjaju svojom ljepotom i neponovljivošću. Da li su ,,krici” i ,,nostalgija” vječiti pratioci njegovih (junaka) slika ostaje nam da sami istražimo i doživimo. Njegove slike se jako pamte a teško zaboravljaju jer spojivši ,,nespojive” svjetove Aldemar Ibrahimović je sebe kroz svoje slutnje i razmišljanja, vezujući san i javu, svijetlo i tamu, krik i vapaj, zvijezde i nebo prolaz koroz ovovremenske kapije uzdigao sebe na najviši pijedastal savremene Crnogorske likovne i umjetničke scene. Svaki ,,bol” uz slike Aldemara Ibrahimovića u nama će donijeti svjetlost emocija na Planeti đe smo samo često ,,putnici” čiji tren ali i bezvremost postojanja nam daje za pravo da uživamo u slikama vanvremenskog i svevremenskog Aldemara Ibrahimovića.